ÕNN TÖÖELUS: oleme küll töökad, kuid ikkagi tõsised ja sageli kurvad. Miks?

Tiina Saar-Veelmaa
19.11.2022
Tööõnne uurija, koolitaja ja konsultant Tiina Saar-Veelmaa | Stanislav Moshkov

Meie, eestlased, oleme väga tööusku rahvas. Võime uhked olla, et see on toonud meid tänasesse. Inimarengu aruande andmetel oleme aasta-aastalt üha edukam riik nii hariduse, tervise kui ka majandusnäitajate poolest. Ometi kui vaadata riikide õnneindeksit, siis pilt enam nii kaunis ei paista.

Inimeste õnne ja heaolu määrab enim keskkond, kus viibime suurema osa oma ärkveloleku ajast. See aeg möödub aga valdavalt tööl või koolis. Seega, tööl ja töökeskkonnal on meile õnne seisukohalt suur kaal.

Töö käsitlus aga on ajaloo vältel muutunud, ulatudes kunagisest mammuti tapmisest kuni orjanduseni välja. Ka sõna „töö“ tuleb eesti keelde sõnast „orjaöö“ ja mitte pelgalt eesti keeles. Vene keeles on sõna „работа“ samuti orjandusele viitav, prantsuse keeles tähistab sõna „travail“ ühtaegu aurumasinat ja kannatusi, mida töötajad seal orjates kogesid. James Suzman kirjutab raamatus „Work: A History of How We Spend Our Time“, kuidas töö paradigma on kinnistunud ka religiooniloo kaudu, sest Jumal lõi maailma seitsme päevaga, millest kuus ta töötas usinalt ja ainult ühel tõmbas hinge. Loogilise jätkuna on kannatamine ja raskus midagi inimlikku ning paratamatut, millele järgneb tasu. Siit ka sellised vanasõnad nagu „Enne töö, siis lõbu“ või „Tänasida toimetusi ära viska homse varna“.

Edasi lugemiseks

Sarnased artiklid